De Bergrede (5) – #wetoo
Dit bericht is 3804 keer gelezen!
Soms denk ik wel eens dat Jezus niet met beide benen op de grond staat. Hij zegt af en toe dingen, waarvan ik zelfs als gelovige de neiging heb te zeggen dat ze niet reëel zijn. Die neiging overvalt me ook als ik een opmerking lees uit zijn huwelijksonderwijs. Hij zegt, dat “ieder die naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar heeft gepleegd”. Ik kan de woorden natuurlijk theologisch gaan bijschaven en schuren om ze aannemelijk te krijgen maar ik verzeker je dat je dan heel wat schuurpapier nodig hebt en dat er dan uiteindelijk een betekenis overblijft, die niet bij de woorden hoort. Je kunt zeggen dat het om een getrouwde vrouw gaat, maar in onze #metoo-tijd zou die opmerking niet meer te pruimen zijn. Je kunt ook zeggen, dat dus alle vrouwen maar “onbegeerlijk” over straat moeten gaan, maar dan leg ik mijn probleem bij de ander. Jezus zegt gewoon dat als je naar een vrouw kijkt en je seks met haar in gedachten hebt je overspel met haar pleegt. Het zit in jou en gaat om jou. Voor de zekerheid zeg ik dat je uiteraard je eigen seksuele geaardheid moet incalculeren in deze uitspraak. Als je dan ook de uitlokking van zulke gedachten nog optelt bij de woorden van Jezus blijft er weinig overeind staan van onze maatschappij. De dynamiek tussen mensen, de lading van reclameboodschappen, de kleding die we kiezen, kunst en cultuur, alles is seks. De stroom #metoo-confessies is slechts een fractie van de seksgerelateerde uitingen waar onze wereld mee gebouwd is en wordt. Plaats het woord van Jezus in deze wereld en zelfs de meest overtuigde en doorgewinterde gelovige zal de handen in vertwijfeling in de lucht steken en verzuchten dat je wel reëel moet blijven. Zeker als Jezus ons dan ook nog opdraagt ons oog uit te rukken om dat soort lustgevoelens niet meer te krijgen haken we af. Geur speelt een veel belangrijkere rol in de seksualiteit dan het zicht, dus Jezus moet dan eerst nog maar eens wat bijscholing krijgen in de menselijke chemie. En zo kunnen we afhaken bij zijn radicalisme. Geert Wilders zou het waarschijnlijk een uiting van een achterlijke religie noemen.
Maar stel je nu eens voor dat we allemaal het woord van Jezus serieus zouden nemen. De eerste maanden en jaren zouden we erg moeten wennen. We zouden niet moeten wennen aan de ander, maar aan onszelf. Wat doen we met onszelf als de seks uit de reclame verdwijnt? Wat doen we met onszelf als we ontdekken dat de biologie ons de baas is geworden of dreigt te worden? In ieder geval zal er een open gesprek moeten groeien over wat er in ons leeft. Dat zal wennen zijn als we ons niet meer kunnen uiten in vrouw- en man-onterende termen. Het zal training vragen, zware training voor veel mensen. Maar je leert wel jezelf kennen. En als je jouw gedachten en gevoelens met anderen deelt zullen anderen jou ook leren kennen. Uiteindelijk zal er belangstelling groeien voor wie die ander nu eigenlijk is. Idealiter gesproken. Maar voor het overgrote merendeel van de mensheid is dit vechten tegen de bierkaai. Nu kan ik hier zeggen, dat we door Gods Geest wel in staat zullen zijn om zo te leven en daar sta ik volledig achter. Maar ook die gedachte zal geen vertrouwen wekken nu, de kerk voorop, ongeveer alle maatschappelijke organisaties door de mand zijn gevallen in de #metoo-openheid. Het lijkt dan ook een onbegonnen werk om de wereld te zuiveren van overspel.
Tenzij je natuurlijk investeert in jouw eigen relatie, jouw eigen man of vrouw. Ook dat is een training van jaren, maar het geeft een stabiele basis, een vredig huis. Wellicht kunnen we elkaar steunen door de maatschappij zelf te zuiveren van seksuitingen waar ze niet nodig zijn. Een BMW wordt toch geen goede auto omdat er een vrouw in bikini voor staat? Een vredig huis vraagt een vredige maatschappij, dus solidariteit van alle deelnemers. Een vredig huis bouwt een vredige maatschappij. En waar begint dat? In jouw eigen hart. Dus niet in het naming en shaming van allen die de fout in gingen. Wij zijn de samenleving en zouden moeten zeggen dat #wetoo het leven van onze medemens verzieken. Uiteraard zijn de meesten van ons helemaal geen verkrachters of anderszins psychopaat. Maar we aanvaarden wel een maatschappij, die ruimte biedt aan psychopathisch gedrag, het zelfs uitdaagt. Als we dat door hebben kunnen we onze bijdrage gaan leveren aan een veilige maatschappij. En nu snap je ook waarom Jezus de vredestichters gelukkig noemt. Als je dan opeens met één oog door de wereld gaat, omdat je het oog dat jou tot overspel verleidde hebt uitgerukt, maak je de wereld een stukje veiliger, want alle vrouwen zien hoe jij denkt. En dat niet alleen, ze zien ook, dat je op uitzonderlijke manier respect voor hen hebt en daarom je eigen gedachten oprecht belijdt.
Is getekend: Eenoog!
(wordt vervolgd)
Geef een reactie