De post-individualistische gemeenschap (55)
Dit bericht is 518 keer gelezen!
PYMWYMI (2)
(Lees eerst het vorige blogje)
De mensen in de jezusstoet kunnen nu doorhebben dat ze dingen niet zien die er wel zijn en dingen wel zien die er niet zijn. Zij kunnen weten dat zij de blinden zijn in tegenstelling tot de “zekere blinde” die langs de weg zat. Dat Jezus deze opmaat kiest heeft alles te maken met de essentiële ontmoeting van deze dag. En herinner je dat ik deze dag onder de aandacht breng om te laten zien dat Jezus is wat JHWH altijd heeft gezegd. We lezen verder.
1 En Jezus kwam Jericho binnen en ging erdoorheen.
2 En zie, er was een man van wie de naam Zacheüs was, en hij was oppertollenaar en hij was rijk.
3 En hij probeerde te zien wie Jezus was, maar het lukte hem niet vanwege de menigte, omdat hij klein van persoon was.
4 En na vooruitgelopen te zijn, klom hij in een wilde vijgenboom om Hem te zien, want Hij zou daar voorbijkomen.
Alleen al het feit dat hij “erdoorheen” ging getuigt van het aannemen van een nonchalante houding. Alsof Jezus eigenlijk geen aandacht, geen relatie wil initiëren. Nu kunnen we dat wel begrijpen. Jericho was een stad met een hele nare bijsmaak. Het was ooit de eerste stad geweest die gevallen en volkomen verwoest was toen Israël het beloofde land binnen kwam. Moeten we hier al denken dat Jezus een “veroveringstocht” is begonnen? Israël voor de Israëlieten? Eigen volk eerst? Er stond een vloek op het herbouwen van Jericho en de man die later de stad herbouwde (Hiël) heeft die vloek moeten dragen in het verlies van zijn eigen kinderen. Jericho is een stad zonder toekomst, een stad waar je niet dood gevonden wil worden. Het moet ons al verbazen dat Jezus er een voet binnen de stadsmuur wil zetten. Maar voor alle duidelijkheid wordt gezegd dat hij “erdoorheen” ging. Wellicht was eromheen niet mogelijk.
Maar zijn houding is niet-relationeel. Mocht het tot een ontmoeting komen dan zullen mensen net als die “zekere blinde” hun eigen taak moeten zien en oppakken. Zij zullen het contact moeten initiëren. Heel individualistisch en neo-liberaal. Jezus is er wel en hij is benaderbaar, maar pusht niet. Hij gaat zijn eigen weg in beschikbaarheid. Het is een houding die helemaal aan het begin van de 21e eeuw past. De mens is zelf verantwoordelijk, moet zelf ondernemen. De mensen om hem heen maken die beschikbaarheid alleen stuk. Hoe ik dat weet? Wel, een klein manneke wil Jezus zien, maar de jezusstoet belet hem dat. Hij wordt dus door de jezusstoet op zijn minst niet doorgelaten, maar ik denk als ik zo zijn credentials lees dat hij met de ellenbogen wordt weggewerkt. Wat er van hem wordt geschreven is zijn naam: Zacheüs. Een Joodse naam, dus voor de jezusstoet “één van ons volk”. Hij is oppertollenaar, dus inspecteur der directe belastingen in dienst van de romeinse bezetter. Die bezetter hief belastingen en Zacheüs is de leidinggevende van de belastinginners. Dat is natuurlijk slim, want als Jood kent hij de ins en outs van de Joodse bevolking. Hij weet hoe ze hun geld witwassen en in welk belastingparadijs ze hun geld verstoppen. De nazi’s zouden in Nederland veel minder effectief hebben kunnen werken als ze geen gebruik hadden kunnen maken van Nederlandse medewerkers bij de politie, de ambtenaren, de kerk en de NSB. Het is voor de jezusstoet niet meer dan logisch om deze man in ieder geval in het openbaar te haten. 1. Hij is rijk van hun centen, 2. hij is geen populair gezelschap om in het openbaar mee gezien te worden, en 3. Jezus was de “zoon van David”, de nieuwe koning die Israël zou bevrijden van de onderdrukking. Bij die laatste moet je wel zeggen dat alleen een blinde langs de weg dat durfde roepen. De rest van de jezusstoet werkt met de ellenbogen.
Maar Zacheüs wilde zien wie Jezus was. Individualistisch en neo-liberaal zei ik al. Dat is wat wij nu ook willen. Daarom lezen we deze blog. Zacheüs stippelt de weg uit van de ene poort van Jericho naar de andere en klimt een eind verderop in een boom. Dat is een koddig gezicht. Mussert in een boom omdat hij de paus wil zien passeren. Maar hoe je zijn positie daar ook lachwekkend vindt hij is wel de enige van wie gezegd wordt dat hij een ontmoeting met Jezus wil. En dat is toch wel heel bijzonder als je de stoet rond Jezus ziet.
5 En toen Jezus bij die plaats kwam, keek Hij op, zag hem en zei tegen hem: Zacheüs, haast u en kom naar beneden, want heden moet Ik in uw huis verblijven.
6 En hij haastte zich en kwam naar beneden en ontving Hem met blijdschap.
Kijk, als je vraagt om naastenliefde krijg je naastenliefde. JWHW in de gedaante van Jezus de Nazarener. Hij stopt bij de boom, kijkt omhoog en en zegt (LET OP!!): 1. De naam van de vrager, 2. haast je, 3. kom in ontmoeting en 4. want ik MOET! Dat is typisch voor een naastenliefdecontact. Typisch JHWH. 1. Je wordt bij je naam aangesproken. Het gaat echt om jou. 2. Je moet je niet laten weerhouden. Er zijn teveel krachten in de maatschappij die jou van gedachten kunnen laten veranderen. Bijvoorbeeld die bloeddorstige ogen van de jezusstoet. 3. Doe wat je hart je ingeeft. Jij wil een ontmoeting, kom in de ontmoeting. En 4. jouw vraag om naastenliefde is mijn plicht, mijn overgave aan jou. JWHW in Jezusgedaante. Daar moet wel iets explosiefs uit groeien, zin van leven, nieuwe Liefde. Jericho moet worden ingenomen en niet overgelaten aan de dood in het leven van Hiël.
(wordt vervolgd)
Geef een reactie