De post-individualistische kerk (35)
Dit bericht is 680 keer gelezen!
Jouw melodie (2)
Het is jouw melodie! Daar eindigden we het vorige blog. Hopelijk rezen je daar de haren wat ter berge. Want het zou toch ongehoord zijn als Josef Mengele zou beweren dat zijn woorden en daden in Auschwitz uit liefde waren en wij dat dan maar gewoon zouden moeten aannemen omdat er geen objectieve norm is! Over topcrimineel gesproken (ook vorige blog). Ik hoop uiteraard dat je het mee kunt maken als ik zeg dat ik vind dat de heer Mengele zijn leven niet gaf voor zijn naaste. Hij kan zelf die overtuiging hebben gehad, maar dat wil niet zeggen dat hij mij of de meerderheid van de wereldbevolking ermee overtuigt. Maar de vraag is natuurlijk wel of ik moet bepalen of die daden uit naastenliefde waren ja of nee. Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen daden. En als het binnen mijn taken en mogelijkheden valt om de heer Mengele loon naar werken te doen toekomen zou hij zeker niet in vrijheid verder leven tussen mensen voor wie hij evident een bedreiging is. Sterker nog: Volgens de bijbel mag iemand die het leven van een ander neemt niet meer vrij tussen mensen leven. Maar ik ben geen rechter en geen beul. De rechters die naar aards recht de daden van de heer Mengele moeten beoordelen kunnen hem horen zeggen dat hij alles uit naastenliefde deed. (Ik vermoed dat hij dat niet deed, maar dat hij de naastenliefde een zwaktebod vond, maar ik kon geen citaat van hem in die zin vinden.) Maar dat wil nog niet zeggen dat de rechters zich verder met die verklaring tevreden moeten stellen. Zij hebben de naastenliefde vorm te geven in hun eigen werk en hun werk is oordelen naar aardse recht.
Waar het mij hier om gaat is wijzen op het unieke karakter van de naastenliefde. De naastenliefde is autonoom, maar ook zijn eigen rechter. Dus zou je bijna zeggen dat er niets individualistischer is dan de naastenliefde. Maar met dat je dat zegt ben je het individualisme voorbij omdat de naaste in het geding is, jouw naaste, jouw geliefde. Jouw melodie op de grondtoon van de naastenliefde is jouw melodie. De rechter van Mengele speelt een andere melodie dan de gevangenbewaarder (zou hij ooit gestrafd zijn) of de aalmoezenier. De gevangenbewaarder mag geen rechter zijn en geen beul, maar hij kan ook het werk van de rechter en de beul niet beoordelen of herzien. De gevangenbewaarder zal zijn naaste lief moeten hebben om de zin van zijn eigen bestaan te zien en leven.
Ik werk in dit blogje sterk vanuit het woord van Jezus, dat we niet zullen oordelen. En dat niet-oordelen wil dus niet zeggen dat er geen aards recht mag zijn om het leven op aarde zoveel mogelijk leefbaar te houden voor zoveel mogelijk mensen. Het werk van de rechter mag getoetst worden, maar zijn naastenliefde niet geoordeeld. De individualiteit van de rechter staat buiten kijf en of zijn bewegingen en beslissingen uit naastenliefde zijn kan alleen de naastenliefde zelf beoordelen. Het is zijn melodie en als hij die toonzet op de bourdon van de naastenliefde is er niets en niemand die hem oordeelt dan de liefde alleen.
En hier zie je waarom ik tot op heden volhoudt dat de naastenliefde geen norm kent. En dat moet per definitie gelden in alle levensbeslissingen. Dat is een hele boude uitspraak. Maar als de naastenliefde geen norm kent moet het noodzakelijk waar zijn. Een gruwelijk voorbeeld: Er zijn twee vrouwen in verwachting. Twee maanden heen. De ene vrouw kiest er voor om de zwangerschap te beëindigen want, zo zegt zij, dit kind heeft geen toekomst op deze wereld in mijn bestaan. Zij noemt het een daad van naastenliefde. En de naastenliefde zal de daad beoordelen. De andere vrouw laat de zwangerschap bestaan en ontvangt een dochtertje, want, zo zegt zij, zij zou geen leven hebben als ze het leven van het kind zou beëindigen. Ook zij noemt het een daad van naastenliefde en ook hier zal de naastenliefde de daad beoordelen. Moet ik daar wat van vinden? Ja! Ik moet mijn leven geven voor alle drie vrouwen en hen geliefden laten zijn. Daar vind ik de zin van mijn woorden en daden. Dat mag mijn melodie zijn.
(wordt vervolgd)
Geef een reactie